PODNIKATELSKÁ MISE MPO DO INDIE (část II: Bombaj, Puné)
Znáte auta Škoda SLAVIA nebo Škoda KUSHAQ? 2. část reportáže z podnikatelské mise MPO v Indii, která se konala ve dnech 3. – 7. 12. 2023 (viz mé příspěvky 9. a 11. 12.).
Do Bombaje (Mumbaí) jsme dorazili po asi 2 hodinovém letu z Dillí ve středu 6. 12. odpoledne. Po ubytování v hotelu poblíž známé „Gateway of India“ (Brána Indie), přes kterou 28. února 1948 po vyhlášení nezávislosti slavnostně opustily Indii poslední britské vojenské jednotky, jsme měli asi 3 hodiny volného času na návštěvu jeskynního chrámového komplexu na blízkém ostrově Elephanta, který je zapsán na seznamu Světového dědictví UNESCO. Večer však již pokračoval pracovní program setkáním s indickými podnikateli.
Ve čtvrtek dopoledne proběhlo za účasti ministra Síkely a představitelů CII „Confederation of Indian Industry“ (Konfederace indického průmyslu) oficiální česko-indické business fórum v Bombaji. Následně jsem se přemístili do cca 150 km vzdáleného osmého největšího indického města Puné. Z českého hlediska je toto město významné především tím, že zde sídlí indická společnost Škoda AUTO Volkswagen India Private Limited (https://skoda-vw.co.in/en/pages/158#who-we-are), která je dceřinou firmou koncernu Volkswagen Group. Historii a současnost výroby škodovek v Puné nám v krátké prezentaci představili čeští zástupci vrcholového managementu a pak jsme si mohli prohlédnout alespoň část provozu tohoto velkého výrobního komplexu s kapacitou až 180 tisíc vozů ročně. Kromě prodeje dovezených aut koncernových značek VW, Škoda, Audi, Porsche a Lamborghini se přímo zde vyrábí automobily VW Virtus a Taigun a z našeho hlediska zajímavé automobily Škoda Slavia a Škoda Kushaq určené speciálně pro indický trh. Moderně vybavený závod v Puné svou čistotou působil až neskutečným kontrastem vůči nepříliš lichotivé běžné podobě indických měst. Práce v této automobilce je určitě i velmi atraktivní pro místní obyvatele, protože si zde (podle informací provozního managementu) vydělají výrazně nadprůměrné výdělky: v přepočtu na naše koruny 10 až 15 tisíc měsíčně oproti v Indii průměrným 2 až 3 tisícím Kč měsíčně.
Ze závodu Škoda AUTO VW India jsme odjeli přímo na letiště v Puné, odkud jsme večer odletěli zpět do Prahy.